07-11-2014 

Expo Razzle Dazzle

RAZZLE DAZZLE in de Belcrum krijgt een vervolg

Opening vrijdag 7 november 20.00 uur Kopse Kant Speelhuislaan 171 

En wat voor een. Na de bijzonder goed ontvangen muurschildering die Arjan Janssen en Matteo Ceretto Castigliano op de muren van het viaduct aan de Belcrumweg maakten, is het nu tijd voor een expo binnen ons eigen Electron. We borduren daarin voort op hetzelfde thema: de geschiedenis van de DAZZLE PAINTING die teruggaat tot de camouflageschilderingen op oorlogsschepen tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Murals in wordbites

Acht kunstenaars (Tonneke, Arjan, Gracia, Jasper, Linda, Matteo, Boris en Tom) werden uitgenodigd in - en op - de monumentale hal aan de Kopse Kant van Electron te reageren. De onthulling van de murals is 7 november om 20.00 uur en zal worden opgeluisterd door Hugo de Haas van Dorsser. Met zijn WORDBITES - een nieuwe, vrije vorm van gesproken woord - brengt hij eigen teksten "over herinneringen, het leven en de waterstanden bij Lobith” en haakt hij op associatieve manier bij de muren aan. Dwars gedacht, maar recht gebracht. Een tekstuele speeltuin om lekker in rond te dwalen en boven op de glijbaan het bos te zien. Het spoken word anno morgen. www.wordbites.nl

Tom Tiepermann, student grafische vormgeving aan Sint Lucas Antwerpen, neemt geeft de tentoonstelling vorm door zijn grafische obstructie techniek. Zijn Dubious Found zal de tentoonstelling aankondigen op de ramen van de hal aan de Kopse Kant. tomtiepermann.wordpress.com

De expositie is te zien van 7 november tot en met 18 januari 2015. 

Donderdag tot en met zondag van 13.00 tot 17.00 uur.

Als voorproefje een kleine kennismaking met het werk van Ma Ce Ca en Linda Arts:

CT alias Ma Ce Ca

CT style has transitioned from a classic wild style into something more. Most would view the work of CT and not connect it with traditional graffiti elements other then the use of letterform, yet as you look closer you are able to see the subtleties. The similarities of overlapping planes and negatieve space become apparent. His simplification of the letterform towards a typographic style is something that you can see formed during his earlier work during 3D stage he progressed through.

It is engaging to see CT progress and experiment through these phases into his new work. You might say he has been able to strip everything away what he doesn’t need CT has found something new. The true essence of those previous stages are still there, yet an evolved version emerges.

Working in abandoned and forgotten lost spaces CT searches for the perfect canvast that has the potential to create a strong enough contrast to his minimal mark. Graffiti minimalism, a deconstructed form taken to its most basic embodiment while still maintaining its initial concept of letter structure is the mark of CT.

His work in abandoned areas it straightforward yet effective, staying true to some of the common principles of graffiti, CT is able to execute precise form while still maintaining a letter based principle. The contrast of the in situ relationship of decaying chaos juxtaposed against the minimal works is impressive and one of the many strengths of CT. It is the silence in his work that stands out most though, the refined wholeness of 2 letter composed not only in form but in an imperfect space…

-Poesia

Linda Arts

"De kern van mijn manier van werken ligt in het verbinden van uitersten" zegt Linda Arts over haar werk. Die uitersten zijn te karakteriseren als horizontaal en verticaal, licht en donker, ruimtelijk en vlak, glanzend en mat, maar ze liggen ook besloten in haar manier van werken. De schilderijen zijn niet alleen het resultaat van een systematische aanpak, waarbij de structuur van te voren wordt bepaald, maar ook van intuïtie en verwondering over wat zich tijdens het schilderen aandient. Evenzo ontlenen de werken hun zeggingskracht niet alleen aan de zorgvuldigheid waarmee ze zijn uitgevoerd, maar ook aan de kleine onregelmatigheden van een persoonlijk handschrift.

Door hun subtiliteit laten de schilderijen van Linda Arts zich niet in een afbeelding vangen. 'Der liebe Gott steckt im Detail' zei Aby Warburg, een van de grondleggers van de kunstgeschiedenis, bijna een eeuw geleden al. Die constatering is niet alleen van toepassing op de schilderijen, maar ook op de grafiekwerken en murals die Arts maakt; deze laten zien hoeveel 'weinig' kan inhouden.

Hanneke de Man / deel uit de tekst voor het kwartaalbericht van Museum De Pont 

wordbites

Hugo de Haas van Dorsser & Wordbites